תלמידים משולבים

תלמידים משולבים. צרכים מיוחדים. ציור ילדים.

Aleksandar Mijatovic/ shutterstock.com

בשבוע שעבר ברח אחד התלמידים שלי מבית הספר. אל תדאגו, בסופו של דבר הוא נמצא (לא לפני שחטפתי התקף לב קל), אבל זו הזדמנות עבורי לדבר על אחד הדברים המורכבים להתמודדות עבור מורות (ומורים): בשנים האחרונות יש יותר ויותר תלמידים משולבים בכיתות הרגילות. בכיתתי יש תלמיד אחד כזה ובשלוש כיתות נוספות בהן אני מלמדת יש ילדים נוספים.

לטובת הקוראים שאינם מורים או הורים לילדים כאלו, אספר שתלמידים משולבים אלו תלמידים עם צרכים מיוחדים, עם אבחון שמצריך שהם ילמדו בכיתה קטנה או בבית ספר מיוחד. מערכת החינוך, ובתוכה אנחנו המורים, מאוד רוצה שתלמידים כאלה ישולבו במערכת רגילה וירגישו כמו כולם, ולכן תלמידים אלו משולבים במוסד חינוך רגיל, אבל זכאים לשירותים מיוחדים, כגון סייעת או שעות לימוד נוספות. הסייעת מתמקדת לאורך כל השנה בתלמיד אותו היא מלווה, יוצרת איתו קשר אישי ותומכת בו בכל דבר שהוא צריך כדי שיוכל להתקדם בקצב של כולם.

מהניסיון שלי עם תלמידים משולבים, הרבה יותר קל לי להתמודד עם תלמיד כזה בכיתת החינוך שלי, מכיוון שנוצר קשר אישי ביני לבינו והקשר מקל עליו ועלי במצבים קשים שנוצרים.

לתלמידים המשולבים קשה מאוד עם שינויים. כך למשל, תחילת שנה, שמאופיינת בהרבה חגים, יוצרת אצל התלמידים האלו מערבולת פנימית שמקשה עליהם כשאנו חוזרים לשגרה.

בשבוע שעבר לתלמיד המשולב בכיתת החינוך שלי הייתה מריבה מאוד קשה עם חבר טוב שלו ובזמן שניסיתי לברר איתם מה קרה, הוא בכה נורא והיה לו קשה לבטא את מה שהוא מרגיש. המצב היה לו כל כך קשה לעיכול שהוא החליט להשאיר את דבריו בבית הספר ולברוח הביתה. האירוע היה מלחיץ מאוד עבורי, אבל בסופו של דבר מצאנו אותו והחזרנו אותו יחד עם הוריו לבית הספר. שוחחתי עם הוריו על מה שקרה ולאחר מכן קיימתי שיחה אישית עם התלמיד. בשיחה זו, כשהוא כבר היה רגוע, הוא הבין כמובן את חומרת המעשה שלו ואף התנצל.

התלמיד שלי ותלמידים כמותו צריכים כללים ברורים. אם אני אומרת שאעניש על משהו, אני חייבת לעמוד מאחורי המילה שלי אחרת הוא לא יבין מה קורה סביבו (אמינות ועקביות נכונות לגבי תלמידים "רגילים", ועל אחת כמה וכמה כאשר מדובר בתלמיד עם צרכים מיוחדים). מכיוון שאנחנו כבר לא בכיתה ג-ד, הציפיות ממנו מאוד גבוהות, דבר שמלחיץ אותו מאוד.

תוסיפו לתוך ה"עוגה" המיוחדת שתיארתי את העובדה שהוא בגיל ההתבגרות, ותבינו שיש לי ילד במצב לא פשוט בכלל, ותפקידי הוא לסייע לו להגיע למצב של שקט נפשי וסביבה בטוחה בה הוא יכול להתמקד בלימודיו. עניין מאתגר ביותר.

הפתרון הכי טוב שמצאתי הוא שיחה שבועית עם אותו תלמיד. נכון שלא תמיד המערכת מאפשרת, ונכון שרוב השיחות אורכות עשר דקות כי אין לי יותר מזה. אבל הידיעה שלו, שלא משנה מה היה השבוע, תמיד יש לו זמן שבו הוא יכול לדבר איתי, להביע את עצמו ולקבל הדרכה ותזכורת לציפיות ממנו, מורידה אצלו את רמת החרדה. הוא מצפה לשיחות האלה, הוא מחכה להן והידיעה שזה יבוא כל שבוע עוזרת לו לשמור על רוגע.

תלמיד משולב בכיתה בה אני לא מלמדת הוא סיפור קצת שונה. שם אני נעזרת הרבה יותר בסייעת, אך חשוב ליצור קשר טוב עם התלמיד. גם אם הקשר הוא פחות עמוק, לתלמיד הוא משמעותי.

השבוע אחד התלמידים מכיתה בה אני מלמדת ניגש אלי בסוף השיעור ונתן לי ציור שהוא צייר לי. הציור ריגש אותי מאוד. זה לא פשוט להתקרב לילדים משולבים וחימם לי את הלב לדעת שהצלחתי בזמן כל כך קצר ליצור קשר עם תלמיד כזה.

כשיש בכיתתי בעיות בין התלמיד המשולב לבין מורה מקצועית, אני עורכת שיחה עם שניהם ואם צריך אני מערבת את ההורים.

ואם לסיים בשני טיפים למורים עוד יותר חדשים ממני… לתלמידים משולבים חשובים שני דברים במיוחד: 1. הם מתקשים עם שינויים, ולכן חשוב שתעדכנו אותם כמה שיותר מהר לגבי כל שינוי שהוא. 2. הקשר בין המורה לתלמיד תורם ללמידה שלו, להשתלבותו החברתית, וכמובן מוריד ממנו את הרעיון של לקחת את הרגליים ולברוח רחוק רחוק מהסיטואציה אליה הוא נקלע…

אודות מורה ירוקה

מורה ירוקה
מורה ומחנכת שנה שנייה, מלמדת תלמידים בכיתות א' עד ח', עוסקת באופן מקצועי במוסיקה ותקשורת , מאבדת טושים ללוח בקצב מהיר...

2 תגובות עבור תלמידים משולבים

  1. אבא שלך:

    גם לתלמידים שאינם משולבים יש את הצורך בשתי ההערות שהבאת למטה – החרדות שתמיד קיימות במקום כמו בית הספר יורדות פלאים כאשר יש קשר אישי ובעיקר חשיפה מה הולך להיות מחר …

  2. מורה ירוקה:

    ללא ספק כל הילדים צריכים להרגיש שהם יודעים מה הולך לקרות וחשוב לעדכן אותם בשינויים כשיודעים. גם אני כמו הילדים חשה בטחון כשאני יודעת מה הולך לקרות. ההבדל הוא שילד משולב לוקח את תחושות הבלבול צעד אחד קדימה, הוא עלול להתפרץ ולהתרגז מאוד כשמשנים לו דברים. ולעתים זה עלול להרוס לו רצף יום של לימודים וחבל.

השאר תגובה